fredag den 29. november 2013

Kikset kage, fødselsdag og tanker herom


I weekenden holdt vi fødselsdag for Millemusen som fyldte 2 år. Jeg ved godt at alle siger det, men det passer altså det dér med at tiden går alt for stærk... Hun kan så meget selv nu og er helt sin egen. Det er skønt at følge, men samtidigt også vemodigt, for én eller anden dag er mor og far (og lillebror) ikke de vigtigste mennesker i hendes verden. Her igen bliver det dobbeltsidet, for jeg ser ikke frem til at undvære hende, når hun er ude og undersøge verden, men samtidig er det noget jeg glæder mig til på hendes vegne. Jeg elskede de år i ungdommen, som blev beskuet gennem mit lidt naive udsyn. Hele verden var åben og der var ingen begrænsninger. Følelsen af, at bevæge sig på kanten uden sikkerhedsnet (dette menes KUN metaforisk;-)!!), er en følelse som min krop og hjerne stadig husker, som var det i går. Jeg tror min datter slægter sin mor på, på mange fronter, men i særdeleshed også her. Det håber jeg hun gør. Det er vel en del af kernen i at være forælder; at lære at se bort fra ens egne egoistiske behov og prioritere og give plads til børnenes udvikling?

Nå men fødselsdag skulle der holdes og det blev der skam. Og der blev bagt og bagt og bagt. Jeg havde fået en idé om at alt skulle laves fra bunden, det være sig tre slags boller, deraf to lchf versioner og lagkagebunde, både lchf og almindelige. Jeg brugte hele fredagen på at bage, da jeg også lige skulle bage tærte til aftensmad og derfor blev min skuffelse så meget større da lchf lagkagen faldt fuldstændig igennem. Bundene blev egentlig ok, men ret så tunge i det. Jeg havde taget opskriften fra madbanditten, men tilsat hakkede mandler. Det kan godt være det var dem som gjorde den så tung. Som fyld havde jeg lavet chokoladeganache, eller in all fairness, FORSØGT, at lave chokoladeganache. Det var blot chokolade 86% og fløde. Det burde ikke kunne gå galt, men jo det gjorde det. For det blev stenhårdt. Min svigerinde, i forsøg på at være diplomatisk og rosende, sagde kagen var lidt kiksekageagtig. Og hun havde helt ret. Kagecremen lavet på fløde, vanille, æg og kokospalmesukker forsvandt helt. Desuden skilte den??? Blandede cremen med flødeskum da den var helt kold og så skilte den - det fatter jeg altså ikke. På billedet ses det tydeligt at cremen er helt grynet, så smuk blev den ikke. Min veninde, som har en konditor gemt i sig, forsøgte dog at maskere kagen på bedste vis. I får ikke en opskrift hér, for det kunne jeg ikke være bekendt;-).

Det var også min veninde som fik dekoreret den almindelige lagkage, hér ses hendes evner bedre:-). Denne kage blev også langt mere lækker. Fyldet bestod af konditorcreme og flødeskum blandet med hindbærsylt. Figurerne, som var lavet af sukker, havde jeg købt hos Specialkøbmanden. 
Jeg havde bagt gammeldags fødselsdagsboller, lchf fødselsdagsboller, lchf kerneboller og palæobrød uden nødder og det hele blev spist - bortset fra en god del af lchf lagkagen;-). Jeg tror, at jeg næste gang vi inviterer til fødselsdag, laver bundende i lchf lagkagen af oopsies med mandelmel og hasselnødder i stedet. Så bliver fyldet hindbærskum og chokolademousse. Dét ved jeg fungerer og giver en mere let lagkage. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar