torsdag den 24. oktober 2013

Efterårssygdom og mega mættende ostetærte

Så er vi startet på sæsonen for snotnæser, forkølelser og hvad ellers lækkert man kan forestille sig.... Sidste år, da vores datter begyndte i vuggestue, var hun der faktisk kun 50% de første 3 måneder for hun var bare syg, syg, syg HELE tiden... Jeg håber Augusts immunforsvar er bare en tand bedre.
I går indledte Mille sæsonen med en god omgang maveinfluenza. Stakkels pige, men hun er nu stadig ved godt mod.
Dette bevirkede dog at jeg ikke fik lavet den fine lasagne, som madplanen dikterede. Min mand var til konference og kom først hjem sent, Mille var ikke sulten (no wonder) og August har en jeg-drikker-kun-mælk-på-flaske-fase, så der var ikke så mange munde at mætte. Heldigvis var der masser af ostetærte tilbage, da den er helt åndssvagt mættende! Min mand som normalt ikke har svært ved at sluge en hel tærte selv, kunne kun spise et kvart (!!) stykke. Så det blev ostetærte med couscous igen.
Lasagnen venter derfor til næste uge, men i mellemtiden kan jeg anbefale Madbandittens version, som er virkelig lækker.

Jeg var meget overrasket over konsistensen af tærtebunden, for den fungerer fuldstændigt som en almindelig tærtebund; sprød og lækker. Opskriften er taget fra Jane Faerber, men jeg har ændret lidt i den ved at tilsætte bacon, sådan lidt quiche lorraine-agtigt.
Blomkålcouscous'en er en af mine største lchf favoritter. Jeg er normalt ikke den store blomkålsspiser så det siger lidt at jeg i hvert fald laver den en gang om ugen - flere hvis jeg får lov;-)

Ostetærte
Ingredienser bund:
3 dl hjemmemalet mandelmel
1/2 dl sesamfrø
1 spsk HUSK
40 gram blødt smør
1 æg
1 tsk salt

Ingredienser fyld:
3 æg
300 gram revet ost (brugte flødehavarti)
1 tsk oregano
1 pk bacon
Lidt af min mors hjemmesyltede tomater på toppen



Fremgangsmåde:
Ovnen tændes på 180 grader varmluft. Mandlerne males med sesamfrøene og HUSK og tilsættes resten af indholdet. Derefter bages bunden i 10 minutter. Jane Faerber anbefaler at man lige stiller dejen i køleskabet en halv times tid. Det gjorde jeg ikke og synes stadig den var helt perfekt. Imens steges bacon på panden til det er sprødt og fyldet blandes med bacon i en skål. Når bunden er færdig fordeles fylder på bunden og bager videre i cirka 20 - 25 minutter.


Mens tærten bages laves couscous'en:
Ingredienser:
1 blomkål
2 citroner
1 bundt persille (havde glemt at købe så jeg brugte tørret basilikum i stedet)
5 tsk tørret mynte
1 dl olivenolie
1 tsk salt
Lidt peber
100 gram mandler
Salt til mandlerne (en smagssag hvor salte de skal være)

Fremgangsmåde:
Mandlerne ristes på panden i lidt olie og drysses herefter med salt og køles af. Blomkål køresigennem en foodprocessor til couscouslignende konsistens. Persillen hakkes og kommes i sammen med mynten. Citronskallen rives fint. 2/3 kommes direkte i couscous'en og resten bruges i dressingen, som består af 1 dl olivenolie, saften fra 1 - 2 citroner, salt og peber. Derefter rystes dressingen godt og blandes med salaten. Det er vigtigt at dressingen smager godt til af salt, men ikke er for sur. Ligesom en helt almindelig vinaigrette. Til sidst hældes hakkede saltmandler over. Hvis portionen skal bruges to dage, så hæld mandlerne i en skål ved siden af. De bliver nemlig lidt kedelige hvis de ligger i salaten længe.

Spis:-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar