torsdag den 17. oktober 2013

De bedste LCHF boller som SMAGER af boller!




I får lige en hurtig opskrift på nogle fantastiske boller.
Det er noget af det som jeg har manglet, altså følelsen af rigtigt brød, og disse boller er spot on. De er hurtige at lave og kan fryses så man altid har lidt i fryseren. Da der er masser af kerner og mandelmel i gætter jeg på at de indeholder nok kulhydrat til at man skal holde sig til et par stykker om dagen, men har ærligt talt ikke gidet regne det ud. Min tanke er at hvis jeg en dag spiser mere end to stk, ja så har jeg nok brug for det;-)

Opskriften er en gulerodsfri og sukrinfri version af  de fiberrige gulerodsboller fra bogen 'LCHF - spis dig mæt og glad' af Jane Faerber. Mandelmelet er fedtreduceret mandelmel fra Funktionel Mad og kan købes i diverse helsekostforretninger og på diverse webshops. Det kan ikke erstattes med almindeligt mandelmel desværre, da denne meltype opfører sig anderledes og suger en del mere væske.

Ingredienser:
6 - 8 stk

4 æg
1 dl fed creme fraiche 
1 dl mandelmel fra Funktionel Mad
1 dl græskarkerner eller solsikkekerner
1 dl sesamfrø
2 tsk bagepulver
1 tsk salt
2 spsk HUSK

Fremgangsmåde:
Ovnen sættes på 180 grader.
I én skål blandes de tørre ingredienser og i en anden piskes æggene med creme fraichen. Bagefter mikses det hele med en ske og står i ti minutter indtil blandingen er fast. Derefter gøres hænderne våde og der formes 6 til 8 boller som lægges på en bageplade og placeres midt i ovnen. Bollerne bages ifølge Jane Faerber i 15 minutter, men jeg synes aldrig rigtigt at de er færdige dér, så plejer faktisk at give dem op til 10 minutter længere..... Men har også lige fået ny ovn så måske det er derfor;-)

6 kommentarer:

  1. Nej den grønne:-). Mener at to spsk grøn husk svarer til en spsk gul

    SvarSlet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hvordan får du dine boller så høje?

    SvarSlet
  4. Jeg har aldrig prøvet at bage bollerne med alm Mandelmel så jeg kan ikke give et sikkert svar. Strukturen på den fedtreducerede mel er dog meget anderledes end hvis du bruger alm mandelmel, så måske det er årsagen.

    SvarSlet
  5. Har prøvet at bage dem med alm. mandelmel og de blev rigtig fine. Dejen var dog lidt tynd, så bagte dem i smurt silikoneform.
    Tak for en fin opskrift.

    SvarSlet