torsdag den 14. november 2013

Fødselsdagsboller med vanillecreme

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at prøve kokospalmesukker som sukkererstatning. Jeg skal erkende at jeg slet ikke har været tilfreds med de forskellige typer sukrin og stevia jeg har forsøgt mig med. Altså i små doser fungerer Sukrin Gold rigtig godt, men hvis du skal bruge mere end et par spiseskefulde, så får man den dér kolde smag, som jeg ikke kan li'.
Opskrifterne er fra madbanditten, men jeg har skiftet al sukkeret ud med lige dele kokossukker. Jeg må sige at specielt cremen er et kolossalt, nærmest hysterisk, hit! Er lige en tand lykkeligere nu, end da jeg stod op i morges haha! Dog blev cremen for tynd til at bruge som fyld i bollerne. Burde have givet den lige en tand mere på blusset og så have pisket flødeskummet hårdere tænker jeg. Men da det alligevel viste sig at bollerne skulle have en god lur natten over for at blive gode, så var familien fint tilfredse med at spise cremen med ske;-).
Med hensyn til bollerne, så var de decideret uspiselige da de lige var blevet bagt. De var helt tørre og ekstrem bitre i smagen. Vi havde faktisk droppet at spise dem, men glemte dem på køkkenbordet natten over. Næste morgen da min mand skulle til at smide dem ud, kunne han alligevel ikke dy sig for at smage. Det var så ret heldigt, da de nu smagte virkelig godt!! Ved at flere andre typer bagværk i lchf regi har godt af at hvile, så det er måske slet ikke så sært. Om de egner sig godt til fastelavnsboller med fyld, som var sådan den oprindelige opskrift lød, det ved jeg ikke om jeg er helt enig i. De minder mere om scones i konsistensen. Men godt smager de. 

Boller - 6 stk:

Ingredienser:
1 dl kokosfibre
4 æg
1 dl fløde
50 gram smeltet smør
1 spsk kokospalmesukker
1 tsk kardemomme
2 tsk bagepulver

Fremgangsmåde:
Pisk æg med fløde og dernæst resten af ingredienserne. Lad dejen hvile i ti minutter og form derefter dejen til 6 boller, evt gør hænderne lidt våde, da dejen er lidt klistret. Bollerne bages i ovnen ved 175 grader i 20 minutter. Lad bollerne hvile i 12 timer.

Vanillecreme:

Ingredienser:
2 æggeblommer
2 spsk kokospalmesukker 
1/2 dl fløde
1 tsk vanillepulver 
15 gram smør
2 dl fløde til flødeskum

Pisk æg, sukker, flødeost vanille godt sammen i en gryde og varm det derefter op til det bliver cremer i konsistensen. Lad det køle af og bland det så med stift pisket flødeskum. 

Men pas på med cremen hér. Den er alt for let at lave og alt alt alt for let at spise;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar