onsdag den 5. februar 2014

Drømmen om et varmere sted...

Herhjemme har vi besluttet at nu skal det være sommer - det er da også lige ved at være oppe over ik?;-). Det startede med en bøtte modellervoks, som duftede skønt af Caribien (ja hvorfor ved jeg ikke - har svært ved at overbevise min datter om at hun IKKE må spise det...). Men i hvert fald blev jeg inspireret til at de kommende mange dage, madmæssigt, skal stå i sommerens tegn, så nu har jeg fundet én af mine yndlingskogebøger frem, nemlig Creole af Babette de Rozieres. Den er så lækker så lækker! 
Opskrifterne er alle caribiske og fulde af kokos, skaldyr og lækre eksotiske frugter. Og jeg ved godt at det egentlig ikke holder, når jeg nu normalt holder mig så meget til lokale-råvarer-princippet, men jeg har altså SÅ meget brug for sol og varme lige nu, omend det så kun er i maden. Mindstemanden på et år ligger med skoldkopper for 3.døgn i træk og det går ikke stille af sig! Indtil videre kan vi tælle timerne uden gråd på én hånd. Det betyder at jeg sammenlagt på tre døgn har fået under 10 timers søvn. Normalt kan manden herhjemme tage over, for August er utrolig far-glad, men ikke lige nu. Det er først når han kommer op til mig og jeg taler med ham, at han slapper af. En ting jeg endnu ikke har præsteret at gøre i søvne. Og så nok om mine små problemer, for August har det så langt værre. Jeg har hørt at de små børn håndterer skoldkopper bedre end de større, men det er altså ikke lige billedet herhjemme. Han har skoldkopper ALLEVEGNE! Selv inde i munden og i ørene! Og det klør og svier. Lille stakkels basse:-(.
Men så i går kunne jeg mærke, at der skulle ske noget nyt, sommer skulle simpelthen ind i vores lille lejlighed. I ved, sommer hvor ingen er syge og solen altid skinner fra en skyfri himmel. 
Jeg gik i køkkenet og blot præparationen af maden bragte mig til varmere himmelstrøg. Det var bare så skønt!
Jeg lavede reje-/kokospatties (a la frikadeller af rejer), mango-, avokado- og koriandersalat og avokadomayo med et godt skud lime. Og det smagte megalækkert!


Opskriften passede til 2 voksne plus lidt ekstra til 2 pt meget småtspisende børn.

Til en 10 - 12 stk små "frikadeller" brugte jeg:

300 gram rejer (Royal Greenlands kutterrejer er netop blevet MSC mærket!)
100 gram revet kokos (jeg brugte frisk kokos, men mest pga duften;-))
3 spsk kokosmel fra Funktionel Mad
Saft af en lime
Saft af en appelsin
En håndfuld persille
2 fed hvidløg
1 æg

Jeg blendede det hele til en relativ jævn masse og stegte frikadellerne ved medium varme på panden i olivenolie. De smuldrer nemt hvis de bliver for store, så lav dem lidt små i det, sådan a la en børnehånd alder 2 år;-). 
Salaten var bare en grøn salat med masser af avokado, mango og hakket koriander med en vinaigrette lavet på lime, olivenolie og salt.
Avokadomayoen bestod af en halv tube god mayonnaise, evt Hellmanns, blandet med to modne avokadoer, saften fra en hel lime og en lille smule røget paprika.

Så er der serveret:-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar